Event Information:

  • ti
    04
    loka
    2016
    su
    30
    loka
    2016

    Sami Rinne: GYMNOPAEDIA

    Maalauksia

    På Svenska nedanför

    Sana 'gymnopaedia' juontaa ilmeisimmin juurensa säveltäjä Erik Satie'n (1866-1925) mielikuvituksesta. Säveltäjä käytti sitä tarinan mukaan kysyttäessä, mitä hän teki työkseen. Tämä tapahtui joulukuussa 1887. Kuuluisat gymnopediat syntyivät muutamaa kuukautta myöhemmin ja valmistuivat huhtikuussa 1888.

    Kreikankielen pohjalta ymmärrettynä sana voidaan kääntää tarkoittamaan hieman sananmukaisemmin 'puhtaana (alastomana) lapsena toimimista' tai ehkä nykyisin paremmin ymmärrettävässä muodossa 'villiä ja vapaata', 'estotonta' tai ihan vaikka 'ilman siteitä ja velvollisuuksia' olevaa ihmistä. Konteksti on taiteilijan ammattiin suhteutettuna hauska. Antiikin Kreikassa nuoret miehet esittivät samannimisiä tansseja.

    Olen asunut ja matkustanut puolet elämästäni ulkomailla. Ensimmäiset muistikuvat ovat Espanjasta, missä asuin isoäitini kanssa ja sittemmin suuresti elämääni vaikuttaneet Italian matkat murrosikäisenä nuorena miehenä.

    Se todellisuus, mitä ei pysty tavoittamaan muuta kuin matkustamalla, on aina kiehtonut minua valtavasti. Näin joskus kiinalaisia tussimaalauksia, missä puut kasvoivat pystysuoraan vuorenrinteessä. Mahdotonta, ajattelin. Näin kaukaisia kaukokaipuun kuvia sahraminkeltaisista auringonlaskuista. Ei tuollaista ole, ajattelin.

    Kuitenkin koin ja näin myöhemmin juuri noita asioita, mitä kuvat olivat välittäneet. Ne eivät olleetkaan mahdottomia tai olemattomia. Ne olivat todellisia. Seistessäni vaakasuorassa sateessa keskellä monsuunia sahraminkeltaisessa valossa oli kokemus, joka aukaisi itsessäni jotain. Olemaan avoimena erilaisia ajatuksia ja todellisuuksia kohtaan. Taiteilijat ja
    muut kulttuurintekijät lähtevät omista kokemuksistaan liikkeelle ja voivat silti tavoittaa jotain hyvin yleismaailmallista.

    Esillä olevat maalaukset esittävät kysymyksen ihmisen roolista maailman edessä. Tai osana sitä. Ne ovat osa sitä leikkiä, missä olemme mukana, halusimme tai emme. Osa teoksista on aloitettu melko alkeellisissa oloissa riisipellon reunalla ja viimeistelty sitten kotimaan ateljeessa.

    Målningar

    Ordet 'gymnopaedia' kommer uppenbarligen från fantasivärlden av komponisten Eric Satie (1866-1925). Satie använde uttrycket då han i december år 1887 blev utfrågad: ”Vad gör du för yrket?” De berömda gymnopedierna föddes några månader senare och blev färdiga i april 1888.

    Det grekiska ordet betyder ordagrannt: ”att fungera som ett rent (naket) barn”. Eller numera kunde vi lättare förstå ordets innhåll genom att översätta det till egenskaper av en människa som beter sig ”vilt och frimodigt samt bandfritt och utan förpliktelser”. Kontexten med konstnärsyrket är rolig. I antikens Grekland hade unga mäns dansnummer samma namn.

    Mina målningar ställer en fråga om människans roll framför världen. Eller som en del av världen. De finns delaktiga i leken vi tar del av. Oberoende vill vi eller eller icke. En del av mina konstverk har påbörjats under ganska primitiva förhållanden vid kanten av ett risfält och blivit sedan bearbetade i hemlandets atelje.

    Hälften av mitt liv har jag rest och bott utomlands. Första minnesbilder kommer från Spanien, där jag bodde med min mormor och med entusiasm minns jag resor till och i Italien som en tonåring.

    Enbart på resor kan man nå den verklighet som jag blivit väldigt fascinerad av. Jag så en gång kinesiska tuschmålningar där träden växte rakt uppåt pä en bergslutning. Omöjligt, tänkte jag. Jag drömde om saffrangula solnedgångar med efterlängtan till fjärran länder. Sånt kan inte finnas, tänkte jag.

    Ändå upplevde och såg jag dessa landskap och händelser som jag tidigare sett i mina drömmar. De var inte omöjliga och orealistiska.. De var verkliga. När jag stod i regnet som ösade vågrätt i mitten av saffrangult ljus upplevde jag nånting oväntat inom mig. Det betydde att vara öppen mot olika tankar och verklighet. Konstnärer och alla andra kulturarbetare startar ifrån sina egna erfarenheter och kan därtill nå någonting universalt.

    Yksityiskohta teoksesta Gymnopaedia

    Yksityiskohta teoksesta Gymnopaedia

    c2